Connect with us

Uncategorized

Toeslagenaffaire-advocaat Pérez: ‘Behandel gedupeerden individueel’ | NU

Published

on


De slachtoffers van de toeslagenaffaire moeten voor 1 mei bericht hebben gekregen van de Belastingdienst. Of ze krijgen 30.000 euro compensatie, of hun aanvraag wordt na een zogenoemde ‘lichte toets’ afgewezen. Volgens demissionair staatssecretaris Alexandra van Huffelen van Financiën ligt alles op schema. In een interview met NU.nl zegt advocaat Eva González Pérez, die de affaire aan het rollen bracht, grote twijfels te hebben over de gang van zaken.

Ouders komen in aanmerking voor 30.000 euro. Is dat een logisch bedrag?

“Het is een magisch getal. Ik heb geen idee waarop het is gebaseerd. Het was veel beter geweest als ze per geval hadden bekeken waar mensen recht op hebben. Dan kan je met een schade-expert netjes vaststellen hoe het zit. De Ombudsman legt precies uit hoe de overheid om moet gaan met schade. Hij geeft daar zestien spelregels voor, dát moet de leidraad zijn. Het gaat hier om individuele zaken, behandel ze dan ook zo.”

Ook als ouders achteraf op minder geld recht blijken te hebben, mogen ze het bedrag houden. Wat vindt u daarvan?

“Dat is raar toch, waarom gaat het zo? Je moet toch weten of iemand recht heeft op dat geld of niet. Mensen moeten hun recht niet worden afgepakt als ze het wel hebben, maar andersom moeten mensen die er geen recht op hebben er niet mee weg kunnen komen. Het gaat er toch om dat er recht wordt gedaan aan ieders individuele situatie?”

De 30.000 euro is bedoeld voor geleden financiële schade. Is dat voldoende?

“Het ergert me enorm dat nu met name wordt gekeken naar de directe materiële schade. Er wordt wel immateriële schade vergoed, maar hoe zit het met de jarenlange discriminatie? Komt daar een compensatie voor?”

“Of het feit dat mensen op een zwarte lijst hebben gestaan, waardoor ze werden bestempeld en behandeld als mogelijke fraudeur. Daarvoor wordt nu wel een aanvullende compensatieregeling toegezegd, maar we weten nog niet hoe of wat. Als je het correct en volledig doet, kom dan in één keer met een totaalpakket. Nu gaat het in delen en dat is verwarrend.”

“De transparante overheid is wel heel ver weg. Geld kan je zo overboeken, maar dit is veel ingewikkelder.”

Hoe zit het ondertussen met het vertrouwen in de rechtsstaat bij de slachtoffers?

“Hoe je dat vertrouwen gaat terugwinnen bij die ouders, is voor mij misschien wel het belangrijkste. De transparante overheid is wel heel ver weg. Geld kan je zo overboeken, maar dit is veel ingewikkelder.”

Naast de ouders van de toeslagenaffaire zijn meer dan 200.000 mensen opgenomen op de zwarte lijst, de Fraude Signaleringsvoorziening. Die mensen krijgen allemaal een standaardbrief. Het is volgens de Belastingdienst niet mogelijk om iedereen op korte termijn een persoonlijke toelichting te geven. Wat vindt u daarvan?

“Dat begrijp ik niet. Het lijkt wel of we in dit land helemaal niets meer kunnen. Zeg dan eerlijk: ik heb niet de juiste mensen in dienst.”

Op dit moment zijn in de toeslagenaffaire vierduizend ouders afgewezen na een zogenoemde ‘lichte toets’. Dat betekent dat hun aanvraag na data-analyse en mogelijk een ‘handmatige toets’ terzijde is gelegd. Er ontbreekt een nadere motivering in de brief die ze ontvangen. Wat vindt u daarvan?

“Een lichte toets? Deze brief aan de ouders heeft juridische gevolgen. Een burger dient een beslissing voorzien van een motivering te ontvangen en moet weten waar hij binnen een bepaalde termijn tegen die beslissing in bezwaar kan als hij het er niet mee eens is. Zo hoort het. Zoals het nu gaat is het onzorgvuldig, niet conform de wet.”

“Waarom ook nu weer een standaardbrief zonder dat gezegd wordt dat bezwaar mogelijk is? Dat irriteert me enorm. Ik denk niet dat deze beslissing zal standhouden bij de rechter. En ik vraag me dan ook echt af of iedereen bij de Belastingdienst het er mee eens is geweest dat de brief in deze vorm de deur uit is gegaan, zonder de juiste waarborgen en rechtsbescherming.”

Eva González Pérez tijdens een hoorzitting van de ondervragingscommissie.


Eva González Pérez tijdens een hoorzitting van de ondervragingscommissie.

Eva González Pérez tijdens een hoorzitting van de ondervragingscommissie.

Foto: ANP

De Belastingdienst voert nu ook de hersteloperatie uit. Is dat verstandig?

“Het was beter geweest als een andere organisatie het had gedaan. Dat even een stap opzij was gezet, en de zaken in alle rust konden worden afgehandeld conform de Algemene Wet Bestuursrecht. Het is nu allemaal met elkaar verweven. Dezelfde instantie die mensen jarenlang heeft gediscrimineerd, het leven moeilijk heeft gemaakt en op een zwarte lijst heeft gezet, kan nu ook weer zonder motivering besluiten dat je geen recht hebt op die 30.000 euro. Dat heeft iets ongemakkelijks.”

“Bij de Belastingdienst denken ze in processen en eenheden in plaats van in mensen.”

Jurist Janet van der Bunt stelt in NRC Handelsblad dat er sprake is van systeemfalen. Bent u het daarmee eens?

“Dat heeft de fiscalist Dieter Brüll decennia geleden ook aangekaart. Het systeem klopte niet en klopt nog steeds niet. Bij de Belastingdienst denken ze in processen en eenheden in plaats van in mensen. En omdat ze zo fabrieksmatig denken, zijn ze niet in staat om een doos uit te pakken en eens per stuk te bekijken wat erin zit. Het blijkt dat de gedupeerden afwijken. Die moet je dan individueel behandelen. En de oplossingen zijn nu toch weer procesmatig door iedereen dezelfde brief te sturen.”

Informateur Herman Tjeenk Willink schreef in zijn verslag bij de vorige formatie in 2017: “Individuele burgers passen vaak niet in de standaardmodellen en hebben moeite gehoor te krijgen voor problemen die één loket overstijgen.” Profetische woorden?

“Dat is helemaal raak. Het kan niet anders of Tjeenk Willink was destijds al op de hoogte van de problemen bij de Belastingdienst, anders doe je deze observatie niet. En als het nou om tien of twintig gevallen gaat, maar het zijn 26.000 ouders. Dan is het geen foutje meer. Ik vraag mij af wat de Belastingdienst heeft geleerd van het rapport van de Ombudsman uit 2017 en alles wat daarna is gebeurd.”


Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Uncategorized

Veilig slapen Babyverzorging

Published

on

By

De manier waarop baby’s naar bed worden gebracht, heeft een effect op wiegendood of wat algemeen bekend staat als babynestje wiegendood. Het aantal baby’s dat sterft is gehalveerd door een beter bewustzijn hierover.

Stop met roken en laat nooit iemand roken in dezelfde kamer als uw baby. Laat helemaal niemand in uw huis roken.

Leg je baby altijd op haar rug om te slapen, zodat haar ademhaling niet wordt belemmerd en ze warmte kan verliezen van haar voorkant, gezicht en hoofd.

Laat je baby het niet te warm krijgen, want ze is niet erg efficiënt in het regelen van haar temperatuur. Als de luchttemperatuur voor jou warm aanvoelt, is het voor haar erg warm.

Verhoog de hoeveelheid beddengoed niet als uw baby ziek is.

Wikkel je baby nooit te veel in. Bedek haar met een katoenen laken en celdekens, afhankelijk van de kamertemperatuur.

Leg je baby in de voeten-naar-voetpositie aan het einde van de wieg, zodat ze niet onder de dekens kan kruipen en het te warm kan krijgen.

Wakkere baby’s

De meeste baby’s ontwikkelen een routine van misschien twee uur slapen ‘s ochtends en opnieuw’ s middags, maar er zijn altijd uitzonderingen. Hoewel wakkere baby’s het kunnen proberen, belonen ze je uiteindelijk omdat ze meestal heel slim en aanhankelijk zijn, dus wees niet neerslachtig. Je baby is wakker omdat ze van je houdt en hunkert naar je vriendschap, het is niet haar bedoeling om je van de slaap te verhongeren, ze wil gewoon leren en sociaal zijn. Elke minuut die ze wakker met jou doorbrengt, smeedt nieuwe banden met de wereld en ontwikkelt veel vaardigheden. Denk hier ook aan als ze overdag wakker is, als ze niet moe is, waarom zou ze dan slapen. Vanuit haar oogpunt is het veel beter voor haar om bij jou te blijven, dus wees niet verbaasd als ze huilt als je haar verlaat.

Wat je kan proberen

Houd haar temperatuur en raak zelfs haar huid aan om te controleren of ze het niet te koud of te warm heeft, voeg indien nodig dekens toe of verwijder ze. Controleer de kamertemperatuur een temperatuur van ongeveer 65°F (18°C) is comfortabel.

Verander haar luier als deze nat of vuil is en verzacht het luiergebied met een milde luiercrème (zinkoxide), indien nodig.

Gebruik een schommelwieg of duw haar ritmisch in haar koets.

Speel haar een bandje af van de menselijke hartslag, het geluid dat ze in de baarmoeder hoorde.

Speel haar muziek af waar je tijdens de zwangerschap naar hebt geluisterd, of een ouderwetse muziekdoos met een eenvoudig herhalend melodietje kan echt effectief zijn.

Speel voor haar een bandje af waarop jij en je partner zachtjes praten.

Continue Reading

Uncategorized

Selectie van serviceproviders: 5 bewezen tips om succes te verzekeren

Published

on

By

Heeft u de middelen om alle bedrijfssystemen adequaat te ondersteunen? Waarschijnlijk niet. Het is gewoon te duur voor de meeste MKB’s. Maar uw bedrijfssystemen zijn de hoeksteen van uw bedrijf. Ze moeten betrouwbaar, veilig en kosteneffectief zijn. En ze moeten elke dag op het hoogst mogelijke niveau presteren. Dit maakt het kiezen van een serviceprovider van het grootste belang bij het uitbesteden van services, vooral als u technische ondersteuning uitbesteedt of van plan bent helpdeskactiviteiten uit te besteden.

Er is geen vervanging voor het hebben van de juiste provider.

Maar de juiste kiezen is lastig. U wilt een provider die het werk kan doen en uw belang voor ogen heeft.

Dat is een hele opgave.

Onderstaande tips kunnen helpen. Ze besparen u tijd en geld bij het evalueren van providers. En ze helpen u te garanderen dat u een provider kiest die bij uw bedrijf past:

  1. Kies een serviceprovider

Zoek naar een dienstverlener die bewezen en deskundig is. Idealiter zouden ze uw producten, diensten, technologie, industrie, enzovoort moeten kennen.

En hoewel u niet van hen kunt verwachten dat ze de fijnere details van uw bedrijf kennen, moeten ze uw werkgebied volledig begrijpen.

  1. Definieer duidelijk uw vereisten

    Als u niet weet wat uw vereisten zijn, hoe kunt u dit dan aan uw provider vertellen? Beter nog, hoe kunnen ze hen ontmoeten?

Definieer de vereisten, pijnpunten en specifieke problemen die u wilt aanpakken. Geef ze vervolgens prioriteit en laat het uw provider weten.

  1. Ontwikkel realistische verwachtingen

    Veel klant/leverancier-relaties overstijgen de verwachtingen. Vaak zijn de verwachtingen van de klant gewoon te hooggespannen. Alleen omdat een provider goed is in wat hij doet, wil dat nog niet zeggen dat hij de maan kan leveren.

Vergeet niet dat het een partnerschap is. Bedrijven die ervoor kiezen om outsourcingpartners als een integraal onderdeel van het corporate team te zien, vergroten hun kansen op succes enorm.

Stel realistische verwachtingen om er het maximale uit te halen. Bied vervolgens maximale ondersteuning om de provider te helpen hieraan te voldoen.

  1. Kies capaciteit boven kosten

    Vergis je niet. Prijzen en ROI zijn van cruciaal belang. Maar u moet geen aanbieder kiezen omdat deze de goedkoopste is. Selecteer een beproefde leverancier met de ervaring en mogelijkheden om de klus als eerste te klaren.

Stel hiervoor vragen als:

Biedt u aanpasbare ondersteuningsplannen met een 24x7x365-helpdesk?
Wordt er wereldwijd ondersteuning geboden in meerdere talen?
Bieden uw ondersteuningsdiensten aangepaste plannen voor productupgrades?
Heb jij ervaring met organisaties van onze omvang?
Wie zijn uw strategische partners en waar bevinden ze zich?
Houd er ook rekening mee dat dingen verwarrend kunnen zijn als je te maken hebt met wereldwijde leveranciers die sterk verschillende prijsstructuren, bedrijfsculturen, enz. kunnen hebben.

Doe eerst je onderzoek. Kies dan een provider op basis van capaciteit en niet op kosten. Dat is wat slimme managers doen.

  1. Motiveer uw outsourcingpartner/serviceprovider

    Het motiveren van je provider staat voorop. Begin met hen te zien als werknemers die toevallig ergens anders wonen/werken. Behandel ze dan als interne medewerkers.

Luister en let op wat ze te zeggen hebben, geef ze verantwoordelijkheid, promoot hun successen en zorg ervoor dat ze weten dat je feedback op prijs stelt.

Kortom, behandel ze als gelijken. En communiceren, communiceren, communiceren.

Het vinden van de juiste dienstverlener is een uitdaging. Stel dus veel vragen en bekijk het trackrecord zorgvuldig.

Zoek vooral naar een dienstverlener die niet alleen binnen uw budget past, maar ook deskundig, bewezen en ervaren is in uw branche. Als je tijd wilt besparen en een professionele dienstverlener nodig hebt, bekijk dan de Loodgieter die je kunt krijgen.

Technische ondersteuning en helpdeskactiviteiten zijn essentiële bedrijfssystemen – te belangrijk om uit te besteden aan zomaar iemand. Zorg ervoor dat ze worden uitbesteed aan een capabele, bewezen serviceprovider.

Continue Reading

Uncategorized

Waarom de lunchroom op kantoor belangrijker?

Published

on

By

is dan de directiekamer Is het je ooit opgevallen hoe de keuken het sociale middelpunt van een huis is?

De keuken is waar het gezin, en vaak Wapenveld Its a place in the Netherlands bezoekers, de neiging hebben om samen te komen, en waar alle interactie plaatsvindt. Voorbij zijn de dagen dat keukens waren weggestopt en puur functioneel. Nu staan ​​ze vooraan en in het midden. Het hart van het huis. En vandaag gaan kantoorkeukens en lunchrooms dezelfde kant op. Waarom? Omdat er een goed begrepen verband is tussen informele interacties en innovatie. Dus als de keuken thuis de plek is waar alle interactie plaatsvindt, waarom probeert u dan niet hetzelfde op het werk te laten gebeuren? Volgens een artikel in The Harvard Business Review suggereren prestatiegegevens die zijn verzameld van duizenden werkruimten dat persoonlijke interacties de belangrijkste activiteit zijn in elke kantoorruimte. Deze toevallige ontmoetingen en ongeplande interacties verbeteren in feite de prestaties. Dus misschien is de eenvoudige lunchroom, perfect voor ongeplande ongeplande interacties, belangrijker dan de directiekamer? In het artikel van vandaag kijken we naar de top 5 redenen waarom lunchrooms belangrijk zijn en 5 must-have features voor jouw lunchroom.

5 redenen waarom lunchrooms belangrijk zijn

1. Stimuleer samenwerking De lunchroom is niet alleen een plek om je boterham te eten of de restjes van gisteravond op te warmen. Het is een plek voor toevallige ontmoetingen en on-the-fly discussies terwijl je eet. Het gaat om het maken van persoonlijke connecties en het aangaan van gesprekken die tot creatieve ideeën kunnen leiden. En dat is, zoals we al hebben besproken, goud.

2. Laat zien dat je medewerkers waardeert U hoeft niet de meest geavanceerde lunchroom ter wereld te hebben om uw medewerkers tevreden te houden en te laten zien dat ze gewaardeerd worden. Als u echter de moeite neemt om een ​​plek te creëren waar uw werknemers zich echt kunnen ontspannen en opfrissen, zullen ze u belonen met beter werk en meer voldoening.

3. Verhoog het moreel Net als de keuken thuis kan de lunchroom het hart van de ruimte worden. Hier vier je mijlpalen van het personeel en schreeuw je ochtendthee voor een goed stuk werk. Het moet een plek zijn met een goede vibe.

4. Verleng de werkdag Onvriendelijke (of niet-bestaande) keukens hebben het effect dat werknemers tijdens de maaltijd de voordeur uit worden geduwd. Door een voorziening te bieden die mensen graag gebruiken, zullen ze deze gebruiken, en hun collega’s ook. En wat gebeurt er dan? Casual werkbesprekingen en ideeën delen tijdens lunch- en pauzetijden.

5. Zorg voor meer alternatieve ruimte-opties Als je de lunchroom goed inricht, wordt deze voor meer dan alleen lunch gebruikt. Het kan een informele ruimte worden om samen te werken en te brainstormen; informele bijeenkomsten te houden; een ruimte waar mensen alleen kunnen gaan werken, of gewoon even weg kunnen van hun bureau. Deze ‘uitbraak’ is belangrijk voor productiviteit en welzijn.​

Continue Reading

Trending